Na czym polega audyt energetyczny budynku i domu jednorodzinnego?
Audyt energetyczny domu jednorodzinnego to ekspertyza zawierająca analizę techniczno-ekonomiczną określającą to, co należy poprawić w budynku, który ma zostać poddany modernizacji.
Ma on na celu zalecenie konkretnych, optymalnych rozwiązań wraz z określeniem ich opłacalności. Dzięki dobrze przeprowadzonemu audytowi można skutecznie zmniejszyć zapotrzebowanie na ciepło budynku, a co za tym idzie – zredukować koszty ogrzewania obiektu. Co więcej, taka ekspertyza określa zasadność przedsięwzięcia, dzięki czemu inwestor może uchronić się przed wykonaniem modernizacji, która pochłonie znaczne środki, a finalnie będzie mieć niewielki wpływ na efektywność energetyczną obiektu.
Kiedy należy zlecić audyt energetyczny domu?Audyt energetyczny budynku (nazywany również audytem cieplnym) powinno się wykonać przed rozpoczęciem wszelkich prac termomodernizacyjnych oraz mających na celu podniesienie efektywności energetycznej domu. Profesjonalnie przeprowadzony audyt energetyczny domu pozwala na uzyskanie realnego obrazu konsumpcji energii w budynku, na podstawie którego możliwe jest zalecenie indywidualnych, energooszczędnych rozwiązań podnoszących efektywność energetyczną domu wraz z określeniem ich opłacalności. Dzięki dobrze przeprowadzonemu audytowi energetycznemu budynku można skutecznie zmniejszyć konsumpcję energii i zapotrzebowanie na ciepło, a co za tym idzie – zredukować koszty jego użytkowania. Co więcej, audyt cieplny budynku pozwoli określić zasadność planowanych przedsięwzięć, dzięki czemu właściciel domu może uchronić się przed wykonaniem prac, które finalnie będą mieć niewielki wpływ na efektywność energetyczną obiektu. Audyt energetyczny domu będzie niezbędny, jeśli chcemy uzyskać wsparcie w postaci środków finansowych z programów i funduszy wspierających poprawę efektywności energetycznej lub termomodernizację budynków mieszkalnych. |
Korzyści z audytu energetycznego domu jednorodzinnego
Wykonanie audytu energetycznego budynku niesie za sobą wiele korzyści dla jego właściciela. Oto najważniejsze z nich:
- Uzyskanie świadectwa charakterystyki energetycznej
- Uzyskanie szczegółowych informacji o gospodarce energetycznej w budynku
- Wiedza pozwalająca na optymalne zaplanowanie modernizacji dotychczasowych rozwiązań lub wymiany poszczególnych urządzeń czy instalacji
- Określenie kosztów działań termomodernizacyjnych
- Podstawa do ubiegania się o atrakcyjne dofinansowania
- Określenie oszczędności, jakie można zyskać dzięki planowanym modernizacjom
- Otrzymanie założeń do projektu budowlanego.
Elementy audytu energetycznego
- Karta audytu energetycznego budynku, obejmująca dane ogólne budynku, jego parametry energetyczne oraz zestawienie wyników audytu, sporządzonej zgodnie ze wzorem;
- Wykaz dokumentów i danych źródłowych, z których korzystał audytor, oraz wyszczególnienia wytycznych i uwag inwestora, stanowiących ograniczenia zakresu możliwych ulepszeń, w tym w szczególności określenie wielkości środków własnych inwestora przeznaczonych na pokrycie kosztów przedsięwzięcia termomodernizacyjnego, oraz kwotę kredytu możliwego do zaciągnięcia przez inwestora;
- Inwentaryzacja techniczno – budowlaną budynku, zawierającą:
- ogólne dane techniczne, w tym w szczególności opis konstrukcji i technologii, nazwę systemu, niezbędne wskaźniki powierzchniowe i kubaturowe, średnią wysokość kondygnacji, współczynnik kształtu,
- co najmniej uproszczoną dokumentację techniczną, w tym rzuty poziome z zaznaczeniem układu przerw dylatacyjnych oraz stron świata,
- opis techniczny podstawowych elementów budynku, w tym w szczególności ścian zewnętrznych, dachu, stropów, ścian piwnic, okien oraz przegród szklanych i przezroczystych, drzwi,
- charakterystykę energetyczną budynku, dane dotyczące takich parametrów jak ilość mocy cieplnej zamówionej, zapotrzebowanie na ciepło, zużycie energii, wysokość taryf i opłat,
- charakterystykę systemu grzewczego, w tym w szczególności sprawności składowe systemu grzewczego, typ instalacji, parametry pracy, rodzaje grzejników, a dla budynków, w których po roku 1984 przeprowadzono modernizację systemu grzewczego – opis tej modernizacji,
- charakterystykę instalacji cieplej wody użytkowej, w tym w szczególności rodzaj instalacji, opomiarowanie, izolację pionów,
- charakterystykę węzła cieplnego lub kotłowni znajdującej się w budynku,
- charakterystykę systemu wentylacji, w tym w szczególności rodzaj i typ wentylacji,
- charakterystykę instalacji gazowej oraz instalacji przewodów kominowych (w przypadku, gdy maja one wpływ na ulepszenie lub przedsięwzięcie termomodernizacyjne),
- charakterystykę instalacji elektrycznej (w przypadku, gdy ma ona wpływ na ulepszenie lub przedsięwzięcie termomodernizacyjne).
- Ocena stanu technicznego budynku w zakresie istotnym dla wskazania właściwych ulepszeń i przedsięwzięć termomodernizacyjnych;
- Zestawienie wskazanych rodzajów ulepszeń oraz przedsięwzięć wykonanych zgodnie z algorytmem oceny opłacalności i podanych optymalizacji
- Dokumentacja wykonania kolejnych kroków optymalizacyjnych algorytmu oceny opłacalności przedsięwzięcia termomodernizacyjnego i wyboru optymalnego wariantu przedsięwzięcia termomodernizacyjnego, wraz z kosztorysami sporządzonymi według metody kalkulacji uproszczonej określonej w przepisach odrębnych;
- Opis techniczny niezbędnych szkiców i przedmiaru robót optymalnego wariantu przedsięwzięcia termomodernizacyjnego przewidzianego do realizacji.
Podstawa prawna
Audyt cieplny budynku wykonywany jest w oparciu o szereg obowiązujących ustaw, rozporządzeń i norm.
- Ustawa z dnia 13 lutego 2020 r. o zmianie ustawy – Prawo budowlane oraz niektórych innych ustaw.
- Ustawa z dnia 23 stycznia 2020 r. o zmianie ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów.
- Rozporządzenie Ministra Rozwoju z dnia 29 kwietnia 2020 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie szczegółowego zakresu i form audytu energetycznego oraz części audytu remontowego, wzorów kart audytów, a także algorytmu oceny opłacalności przedsięwzięcia termomodernizacyjnego.
- Rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 24 sierpnia 2015 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie szczegółowego sposobu weryfikacji audytu energetycznego i części audytu remontowego oraz szczegółowych warunków, jakie powinny spełniać podmioty, którym Bank Gospodarstwa Krajowego może zlecać wykonanie weryfikacji audytów.
- Rozporządzenie Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 6 września 2019 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie metodologii wyznaczania charakterystyki energetycznej budynku lub części budynku oraz świadectw charakterystyki energetycznej.
- Obwieszczenie Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 8 kwietnia 2019 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie.
- Obwieszczenie Marszałka Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 9 stycznia 2020 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu ustawy o efektywności energetycznej.
- Rozporządzenie Ministra Energii z dnia 5 października 2017 r. w sprawie szczegółowego zakresu i sposobu sporządzania audytu efektywności energetycznej oraz metod obliczania oszczędności energii.
- Norma PN-EN ISO 6946 – Opór cieplny i współczynnik przenikania ciepła. Metoda obliczania.
- Norma PN-EN ISO 13790:2009 Energetyczne właściwości użytkowe budynków. Obliczenia zużycia energii na potrzeby ogrzewania i chłodzenia.
- Norma PN-83/B-03430 – Wentylacja w budynkach mieszkalnych zamieszkania zbiorowego i użyteczności publicznej. Wymagania.
- Norma PN-82/B-02402 – Temperatury ogrzewanych pomieszczeń w budynkach.
- Norma PN-82/B-02403 – Temperatury obliczeniowe zewnętrzne.
- Norma PN-EN 12831:2006 – Metoda obliczania projektowanego obciążenia cieplnego.
Ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów
Termomodernizacja budynków jest na ogół wysoko opłacalna, ale wymaga na wstępie poniesienia znacznych kosztów. Wielu właścicieli budynków nie może zrealizować termomodernizacji bez wsparcia finansowego. System pomocy dla właścicieli budynków został utworzony w Ustawie o wspieraniu inwestycji termomodernizacyjnych z 18 grudnia 1998 r. (Dz. U. 162/98, poz.1121) ze zmianami wprowadzonymi w Ustawie o zmianie ustawy o wspieraniu inwestycji termomodernizacyjnych z dnia 21 czerwca 2001 r. (Dz.U. 76 poz.808).
System ma na celu ułatwienie sfinansowania termomodernizacji, aby w ten sposób doprowadzić do obniżenia zużycia energii oraz kosztów ogrzewania budynków i przygotowania ciepłej wody użytkowej (c.w.u.). Nowa, obecnie obowiązująca ustawa z 21 listopada 2008 r o wspieraniu termomodernizacji i remontów (Dz.U. 223, poz. 14590) zastąpiła wcześniej obowiązujące przepisy. W ustawie określono nowe zasady udzielania pomocy na cele termomodernizacji. Wprowadzony został również system pomocy wspierający kolejną grupę przedsięwzięć remontowych.
Kontakt
Efektywniej sp. z o.o. pl. Wolności 7b, 50-071 Wrocław tel.: 883 747 577 e-mail: info@efektywniej.pl |