Systemy ogrzewania pod lupą rządu? Obowiązkowe kontrole już w kwietniu!
Nowelizacja ustawy o charakterystyce energetycznej budynków z dnia 7 października 2022 roku przyniosła nie tylko zmiany w dziedzinie świadectw energetycznych , ale również w podejściu i utrzymaniu systemów centralnego ogrzewania.
Od 23 kwietnia 2023 roku każdy właściciel lub zarządca budynku będzie miał obowiązek zlecenia i wykonania okresowej kontroli technicznej systemów ogrzewania i klimatyzacji.
Zmiana realna, czy jedynie pozorna?
Osoby dobrze zaznajomione z prawem energetycznym szybko zorientują się, że wprowadzony w nowelizacji zapis o kontroli systemów c.o. jest bliźniaczo podobny do tego, który widnieje w ustawie z dnia 29 sierpnia 2014 roku o charakterystyce energetycznej budynków. Na pierwszy rzut oka oba zapisy wyglądają niemal identycznie, natomiast diabeł, jak zwykle, tkwi w szczegółach. Co zatem je od siebie różni? Są to zmiany wycelowane w budynki wyposażone w źródło ciepła. Będą to zarówno obiekty, w których działają kotły na paliwa ciekłe czy stałe, jak również budynki posiadające źródło ciepła na cele centralnego ogrzewania w postaci wymiennika cieplnego – czyli tak zwane ciepło miejskie. Według nowelizacji również i ta grupa budynków będzie musiała przejść cykliczny przegląd systemu ogrzewania. Przed nowelizacją ustawy, budynki wyposażone w węzeł cieplny nie musiały posiadać kontroli systemu ogrzewania. |
Na wykonanie pierwszej kontroli systemu ogrzewania będziemy mieli czas do 7 kwietnia 2024 roku.
Kontrola systemu ogrzewania
Kontrola systemu ogrzewania – jak często ją robić?
Częstotliwość przeglądów zależeć będzie przede wszystkim od mocy i typu źródła ciepła. Kiedy należy je wykonać? Co najmniej raz na:
- 2 lata – dla kotłów opalanych paliwem ciekłym lub stałym o nominalnej mocy cieplnej większej niż 100 kW
- 3 lata – dla źródeł ciepła niewymienionych w lit. A-c, dostępnych części systemu ogrzewania lub połączonego systemu ogrzewania i wentylacji, o sumarycznej nominalnej mocy cieplnej większej niż 70 kW
- 4 lata – dla kotłów opalanych gazem o nominalnej mocy cieplnej większej niż 100 kW
- 5 lat – dla kotłów o nominalnej mocy cieplnej od 20 kW do 100 kW
Wymagania przy kontroli systemu ogrzewania
Co powinna zawierać kontrola systemu ogrzewania?
To jednak nie wszystko! W tym miejscu należy jeszcze zwrócić uwagę na dobór wielkości źródła ciepła, czyli poprawne wyliczenie mocy zamówionej według normy PN-EN 12 831. Ono również powinno znaleźć się w dokumencie! Weryfikacja i ponowny dobór mocy cieplnej niemal zawsze prowadzą do znacznych oszczędności kosztów stałych w budynku. Tym bardziej, jeśli w ostatnich latach został poddany termomodernizacji lub innym pracom docieplającym, po których zapotrzebowanie na moc zamówioną nie zostało zaktualizowane.
Gdzie szukać informacji na temat zmian w prawie energetycznym?
Europejski kryzys energetyczny przyniósł ze sobą nie tylko wahania cen surowców energetycznych, ale również szereg zmian prawnych, służących wspieraniu energooszczędnego budownictwa, racjonalnego gospodarowania energią, oraz zmniejszenia jej zużycia w istniejących już obiektach.
Zapraszamy do śledzenia naszego bloga oraz mediów społecznościowych , gdzie na bieżąco komentujemy i wyjaśniamy najnowsze zmiany prawne. O pozostałych obowiązkach płynących z omawianej dziś nowelizacji przeczytacie w naszym poprzednim artykule.
Bądź na bieżąco i nie daj się zaskoczyć!
Tekst i opracowanie: Julia Szafran
Kontakt
Efektywniej sp. z o.o. ul. Strzegomska 42B/9 piętro, 53-611 Wrocław tel.: 883 747 577 e-mail: info@efektywniej.pl |